We wrześniu 2011 roku rozpoczęto w naszej szkole realizację projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pt. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych. Głównym celem tego projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I - III. Działaniami w ramach projektu objęto uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz zdobywaniu umiejętności matematycznych, z wadami postawy i zaburzeniami rozwoju mowy, a także ze szczególnymi uzdolnieniami językowymi, matematycznymi i informatycznymi.
Zajęcia realizowane były w 8 grupach:
1. Zajęcia z trudnościami w czytaniu i pisaniu z ryzykiem dysleksji - nauczyciel prowadzący p. Teresa Czajka.
2. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów w kierunku nauk matematyczno - przyrodniczych
- nauczyciel
prowadzący
p. Bożena Szwałek.
3. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów w kierunku technologii komputerowej - nauczyciel prowadzący p. Dorota Drążek.
W ramach projektu „Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III” dla
uczniów Szkoły Podstawowej w Bychawie w naszej placówce odbywają się zajęcia dla
uczniów uzdolnionych
z zakresu technologii informatycznej realizujące program
pod nazwą „Komputerowa Akademia Pierwszaka”. Uczestnikami są uczniowie
klasy I (4 chłopców i 4 dziewczynki). Zajęcia odbywają się od
września do czerwca 2012 roku i po zrealizowaniu programu każdy uczeń zdobędzie
następujące wiadomości i umiejętności:
Poznajemy komputer
Uczeń:
• Zna zasady korzystania z pracowni komputerowej,
• Przygotowuje komputer do pracy przez prawidłowe włączenie i wyłączenie,
• Poprawnie uruchamia program i kończy jego działanie,
• Operuje prawidłową terminologią,
• Nazywa i rozróżnia części komputera,
• Prawidłowo porusza się po środowisku WINDOWS i wykonuje proste operacje,
• Korzysta z urządzeń: klawiatury, monitora, myszki, drukarki, cyfrowego aparatu
fotograficznego.
Rysowanie i malowanie na ekranie /Pisanie/
Uczeń:
• Wyjaśnia pojęcia: edytor grafiki i edytor tekstu oraz podać przykłady,
• Uruchomia poznane edytory (graficzny MsPaint, tekstowe: Notatnik, WordPad,
Word),
• Posługuje się odpowiednimi narzędziami i funkcjami edytorów do tworzenia
ciekawych kompozycji i prac,
• Zapisuje stworzony przez siebie dokument lub rysunek we wskazanym folderze i z
określoną nazwą,
• Potrafi wykonać prezentację multimedialną w Microsoft PowerPoint tworząc
slajdy zawierając w nich elementy edytorów grafiki.
Komputer jako źródło wiedzy i rozrywki
Uczeń:
• Uruchamia wskazany program edukacyjny, właściwie
z niego korzystać i zakończyć pracę z programem,
• Wyszukuje informacje na określony temat w encyklopediach multimedialnych,
Internecie i zastosować zdobyte informacje w przygotowaniu się do zajęć,
• Uruchamia dowolną grę komputerową i z niej skorzystać.
4. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów
w kierunku nauk
matematyczno - przyrodniczych./ Głównym celem zajęć jest
kształcenie umiejętności procesów poznawczych oraz rozbudzanie zainteresowań z
zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych. Grupa liczy 6 uczniów, w tym 3
dziewczynki i 3 chłopców/ - nauczyciel
prowadzący p. Elżbieta Małecka.
5. Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy - nauczyciel
prowadzący
p. Małgorzata Rapa.
6. Zajęcia dla dzieci z trudnościami
w zdobywaniu umiejętności
matematycznych.
/Zajęcia wspomagające kształtowanie umiejętności matematycznych uczniów,
mają na celu wypracowanie u dzieci przekonania, że umiejętność liczenia jest
bardzo przydatna w życiu codziennym i stwarza okazję do świetnej zabawy. Zadania
są zróżnicowane pod względem trudności i mają atrakcyjną formę. Tak zmotywowane
dzieci łatwiej zrozumieją różne zagadnienia matematyczne i zdobędą potrzebną
wiedzę./ - nauczyciel prowadzący p. Zofia Fijołek.
7. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów w kierunku nauk matematyczno - przyrodniczych - nauczyciel prowadzący p.
Sławomira Wrzesińska.
8. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów uzdolnionych językowo - nauczyciel prowadzący p. Dorota Piskorska.
Projekt zakończony
Zakończyły
się zajęcia realizowane w ramach projektu „Indywidualizacja procesu nauczania
i wychowania uczniów klas I-III”. W czasie trwania projektu prowadzone były
zajęcia w kierunku nauk matematyczno-przyrodniczych, matematycznych, języka
angielskiego, zajęcia dla uczniów z wadami postawy, zajęcia komputerowe oraz
zajęcia dla uczniów z trudnościami w nauce czytania.
W wyniku systematycznej pracy uczniowie podnieśli swoje kompetencje, uzupełnili
braki oraz podnieśli swój poziom sprawności ruchowej. Zindywidualizowane metody
i formy pracy pozwoliły na odkrycie predyspozycji
i talentów uczniów.
Mamy nadzieję że nabyte umiejętności pomogą uczniom w przyszłości osiągać
sukcesy szkolne.
/Bożena Szwałek/