Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie zaczynają
otrzymywać od rodziców kieszonkowe. Pojawiają się więc pierwsze
doświadczenia uczniów w zakresie samodzielnego wyboru i podejmowaniu decyzji
o wydawaniu własnych pieniędzy.
Uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów, a także wychodząc
naprzeciw wymaganiom społecznym i ekonomicznym otaczającego świata nasza
szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu edukacji finansowej „Od
grosika do złotówki” przygotowanego przez Fundację Młodzieżowej
Przedsiębiorczości, a sponsorowanego przez Fundację Kronenberga przy Citi
Handlowy.
Poprzez realizację programu uczniowie przygotują się do racjonalnego i
świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Program wdrażany jest przez p. Sławomirę Wrzesińską z klasą II a, p.
Bożenę Wardę z klasą II b, p. Dorotę Drążek z klasą II c oraz p. Elżbietę
Małecką z klasą II d - podczas obowiązkowych zajęć szkolnych w terminie od
grudnia 2012 r. do grudnia 2013 r. Dzięki udziałowi w projekcie uczeń
zyskuje atrakcyjny pakiet edukacyjny, naukę poprzez zabawę, indywidualizację
nauczania, umiejętność samooceny, kształtowanie umiejętności kluczowych.
Jest to ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji
o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz
gospodarowaniu innymi zasobami. Rodzic bierze aktywny udział w realizacji
projektu poprzez m.in. rozmowy z dzieckiem, poszukiwanie form oszczędzania w
gospodarstwie domowym, wspieranie nauczyciela we wprowadzeniu dzieci w
zagadnienia związane z finansami. Rodzice mogą także śledzić postępy swojego
dziecka „podróżnika”, przeglądając jego „Dziennik podróży’’, co miesiąc
bogatszy o kolejny pakiet tematycznych zadań. Po zakończeniu cyklu zajęć
będą również uczestniczyć w spotkaniu podsumowującym, zorganizowanym przez
nauczycieli prowadzących projekt.
Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania.
Harmonogram
|
|
Grudzień 2012 r. |
Przygotowanie do międzygalaktycznej podróży z Grosikiem. Czytanie i omówienie listu od przewodnika międzygalaktycznej
podróży. Ustalenie nazwy środka transportu poprzez rozwiązanie
rebusu
i uzupełnienie rymowanki. Przedstawienie dowolnymi środkami
plastycznymi portretu ucznia oraz postaci Grosika. Zaprojektowanie
i wykonanie rakiety. Słuchanie piosenki |
Styczeń 2013 r. |
Startujemy na planetę Grosik. Czytanie listu do Grosika. Omówienie regulaminu podróży. Ustalenie
celu podróży poprzez rozwiązanie krzyżówki. Zabawy
matematyczno-ruchowe wprowadzające pojęcia: moneta, banknot,
nominał, bilon, awers, rewers. Rozwiązywanie zadań z treścią.
Przedstawienie dowolnymi środkami plastycznymi podróży po planecie
Grosik. Zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence |
Luty 2013 r. |
Wyruszamy na planetę Portfelik. Ustalenie celu podróży na podstawie treści listu od przewodnika oraz
kolorowanki. Utrwalenie pisowni wyrazów z trudnościami
ortograficznymi. Swobodne wypowiedzi na temat sposobów zarabiania
pieniędzy przez dzieci na podstawie tekstu „Portfelik Bożenki”.
Liczenie pieniędzy –rozwiązywanie zadań tekstowych. Poznanie wyglądu
i przeznaczenia karty płatniczej. Analiza powiedzeń związanych z
pracą. Zabawy muzyczno-ruchowe. |
Marzec 2013 r. |
Startujemy na planetę Skarbonka. Ustalenie celu podróży na podstawie listu od przewodnika. Poznanie i
omówienie różnych form przechowywania oszczędności na podstawie
doświadczeń dzieci, oglądanego filmu oraz kart pracy. Rozmowa na
temat przeznaczenia skarbonki. Rozwiązywanie
zadań z treścią.
Wykonanie skarbonki. Zabawa muzyczno-ruchowa „Skarbonka”. |
Kwiecień 2013 r. |
Startujemy na planetę Zabawka. Ustalenie celu podróży na podstawie tekstu „Tajemnicza planeta”
|
Maj 2013 r. |
Wyruszamy z Grosikiem na majówkę. Czytanie ze zrozumieniem listu od Grosika. Ustalenie celu wyprawy i
miejsca na podstawie wykreślanki. Swobodna wypowiedzi uczniów na
temat ochrony środowiska, segregacji odpadów, oszczędzania
przyrody i domowego budżetu. Wzbogacanie słownictwa o pojęcia:
recykling , segregacja odpadów, surowce wtórne. Rozwiązywanie zadań
tekstowych. |
Czerwiec 2013 r. |
Planujemy wakacje z Grosikiem. Czytanie i omówienie listu od Grosika przewodnika międzygalaktycznej
podróży. Rozmowa na temat planów wakacyjnych. Samodzielne pisanie
listu do Grosika o swoich wakacyjnych planach. Adresowanie kopert.
Zabawy matematyczno-ruchowe doskonalące liczenie pieniędzy i
utrwalające pojęcia: gotówka, oraz depozyt. Rozmowy na temat
bezpiecznego przechowywania pieniędzy. Ćwiczenia w zapisywaniu liczb
słowami. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu „Dokąd możemy
pojechać na wakacje?. Tworzenie układu tanecznego do piosenki
„Od
grosika do złotówki”. |
Wrzesień 2013 r. |
Grosik wspomina wakacje. Czytanie i omówienie listu od Grosika. |
Październik 2013 r. |
Czarna dziura w naszych finansach. Rozwiązanie rozsypanki matematyczno-wyrazowej. Omówienie dobrych rad
dotyczących zakupów. Formułowanie wypowiedzi na temat „czarnej
dziury”.
Ustalenie przyczyn powodujących straty pieniędzy.
Zaplanowanie działań zapobiegających niepotrzebnym wydatkom.
Uczestniczenie w zabawie muzyczno-ruchowej „Czarna dziura”. |
Listopad 2013 r. |
Wędrujemy z Grosikiem. Czytanie i omówienie listu od Grosika. Ustalenie „hasła” spotkania
poprzez ułożenie monet rosnąco. Rozwiązywanie krzyżówek |
Grudzień 2013 r. |
Startujemy na planetę Złotówka. Czytanie ze zrozumieniem listu od Grosika. Ustalenie celu podróży na
podstawie hasła
z krzyżówki. Wzbogacenie słownictwa
o pojęcia:
bogactwo skarby, marzenia, lokata terminowa, oprocentowanie, saldo.
Uzupełnianie niedokończonych zdań. Wyrażanie swoich myśli w
wypowiedzi kilkuzdaniowej. Rozwiązywanie zadań tekstowych. |
Więcej o
projekcje tutaj
Dorota Drążek
AKTUALNOŚCI
Grosikowe
wędrówki
Podróż z Grosikiem powoli dobiega końca. Od
grudnia ubiegłego roku uczniowie klas trzecich realizują projekt
edukacji finansowej "Od grosika do złotówki". W
listopadzie uczniowie wzięli udział w Grosikowych wędrówkach - podczas
których wesoło bawili się przy piosence "Od grosika do
złotówki", a także rozwiązywali krzyżówki i zadania matematyczne
podczas których:
- utrwalili poznane pojęcia związane z finansami;
- doskonalili umiejętność liczenia i przeliczania pieniędzy;
- doskonalili umiejętność tworzenia plakatów tematycznych;
- rozwijali umiejętność pracy w grupie.
/Dorota Drążek/
Grosikowe oszczędzanie
Na początku października uczniowie klas III zostali zainspirowani - w ramach
projektu edukacji finansowej "Od grosika do złotówki"- do oszczędzania i
racjonalnego wydawania pieniędzy. Podczas zajęć wspólnie formułowali
wypowiedzi na temat „czarnej dziury”.
Ustalali przyczyny powodujące straty pieniędzy. Planowali działania
zapobiegające niepotrzebnym wydatkom.
Kolejnym, istotnym elementem wdrażania projektu była 14-dniowa praca
rodziców z dziećmi polegająca na analizie oszczędzania w życiu codziennym.
Praca rodziców polegała na:
-
codziennej rozmowie z dzieckiem i naklejaniu gwiazdek na karcie
"Oszczędności...";
-
systematycznej i wyważonej analizie oszczędzania prowadzonego przez dziecko
w domu;
-
wyborze obszaru, w którym dziecko poczyniło największe postępy;
-
wręczeniu dziecku gwiazdy w kolorze dziedziny największych sukcesów (wg
Fundacji Kronenberga
przy Citi Handlowy i Fundacji Młodzieżowej
Przedsiębiorczości).
/Dorota Drążek/
Grosikowe
wspomnienia
Klasy trzecie - zgodnie z projektem edukacji finansowej "Od grosika do złotówki"
- znów spotkały się
z Grosikiem i przyszedł czas na wakacyjne wspomnienia i pamiątki.
Na wrześniowych zajęciach w - co miesięcznym - liście Grosik zachęca uczniów do
racjonalnego gospodarowania własnym budżetem oraz bezpiecznego przechowywania
pieniędzy. Ponadto uczniowie klasy utrwalili pojęcia: gotówka, zakupy, waluta,
budżet domowy, rozważny klient;
- poznali euro, walutę krajów należących do Unii Europejskiej;
- udoskonalili umiejętność racjonalnego gospodarowania pieniędzmi;
- zwiększyli swoją wiedzę na temat bezpiecznego przechowywania pieniędzy.
Na zakończenie zajęć wykonali piękne prace plastyczne pod hasłem "Moja wakacyjna
pamiątka" - gdzie przedstawili swoją niezwykłą wakacyjną przygodę.
/Dorota Drążek/
Grosikowe wakacje
Bezpieczne wakacje z
Grosikiem to ostatni w tym roku szkolnym temat realizowany w projekcie
edukacji finansowej. Żegnając się z dziećmi na dwa miesiące, przewodnik
międzygalaktycznej podróży dał im wiele cennych rad i pomysłów, jak
bezpiecznie i przyjemnie spędzić wakacje. Podczas rozmów i zabaw, uczniowie
zaciągali pożyczki bez pokrycia, wpadali w długi. Poznali znaczenie
określeń:
„mieć
zaskórniaki,
„trzymać
pieniądze na czarną godzinę",
„trzymać
się za kieszeń". Wykraczające poza podstawę programową obliczenia pieniężne
nie sprawiały trudności małym podróżnikom. W
„łańcuszku
dobrych życzeń" składali sobie i Grosikowi wakacyjne życzenia.
/Dorota Drążek/
Maj to miesiąc wycieczek, spacerów,
ruchu na świeżym powietrzu. Można więc przypuszczać, że tematyka
międzygalaktycznej podróży będzie słoneczna, zabawna i relaksacyjna - nic
podobnego! Nasi podróżnicy w najpiękniejszym miesiącu roku poszerzali i
utrwalali wiedzę dotyczącą ochrony środowiska, segregacji odpadów,
oszczędzania przyrody, a tym samym oszczędzania środków domowego budżetu.
Każdy z nich ma świadomość, że przyroda to nasze wspólne bogactwo, nasz
skarb, który należy szanować i o niego dbać.
Podsumowaniem piątej podróży było wykonanie prac grupowych pt.
„Moja
wiedza i umiejętności wyniesione z Grosikowej majówki". Z dumą i radością
obserwujemy podróżników, których zasób słownictwa poszerzył się o wiele
trudnych wyrażeń związanych z ekologią i finansami.
/Dorota Drążek/
Tajemnicza planeta Zabawka
W miesiącu kwietniu uczniowie klas
drugich podróżując po galaktyce Finanse i Oszczędzanie /projekt edukacji
finansowej „Od grosika do złotówki”/ - odwiedzili wyjątkową planetę Zabawka.
Spędzili na niej wiele miłych chwil. W swoich „Dziennikach podróży” rysowali
wymarzoną zabawkę. Dowiedzieli się jak racjonalnie wydawać zarobione
pieniądze i w jaki sposób robić zakupy nie ulegając wpływie reklamy. Poznali
pojęcia: oferta, marka, data ważności, produkt, konsument, reklama. Zdobytą
wiedzę wykorzystali bawiąc się w sklep z zabawkami. Kupowali i sprzedawali
zabawki przyniesione z domu. Podczas zabawy dokonując symulacji zakupów
rozmawiali o różnych cenach tych samych towarów. Dla uczniów była to ciekawa
i pełna wrażeń wyprawa na niesamowitą planetę.
/Dorota Drążek/
Odwiedziliśmy planetę Skarbonka
W marcu - dzięki projektowi edukacji
finansowej „Od grosika do złotówki" - uczniowie wybrali się na planetę
Skarbonka. Podczas podróży po planecie poznali różne sposoby przechowywania
oszczędności. Dowiedzieli się, że oszczędzanie to nie tylko gromadzenie
pieniędzy. Wykonali swoją pierwszą wymarzoną skarbonkę. Doskonalili
umiejętność liczenia pieniędzy rozwiązując zadania matematyczne z Grosikiem.
/Dorota Drążek/
Wyruszamy na planetę Portfelik
Zgodnie z projektem edukacji finansowej „Od
grosika do złotówki" przyszedł czas na lutowy etap. W drugim miesiącu podróży po
galaktyce Finanse i Oszczędzanie - uczniowie klas drugich odwiedzili planetę
Portfelik. Wędrując po tej planecie, nauczyli się mądrze gospodarować swoimi
pieniędzmi. Poznali wygląd i przeznaczenie karty płatniczej. Dowiedzieli się
jaki sposób mogą zarobić swoje pierwsze kieszonkowe. Samodzielnie wykonali
kosmiczne czapeczki i portfeliki na drobne oszczędności. A swoją wiedzę i
umiejętności zdobyte na planecie wykorzystali w zabawach matematyczno-ruchowych.
Na zakończenie pobytu na planecie „Portfelik" każdy uczeń otrzymał kartkę, na
której pisał, czego nauczył się w czasie podróży i wrzucał ją do rakiety?
kapsuły mądrości?
/Dorota Drążek/
Podróż na planetę Grosik
W pierwszym miesiącu, styczniu, na planecie
Grosik uczniowie poznali monety i banknoty. Nauczyli się je liczyć.
Dowiedzieli się co to jest awers i rewers monety, nominał oraz bilon.
Aktywnie uczestniczyli w zabawach muzyczno-ruchowych przy piosence "Od
grosika do złotówki". Wykonali pracę plastyczną „Moja podróż na planetę
Grosik".
/Dorota Drążek/
„Od
grosika do złotówki" START!
W dniu 3 grudnia 2012 r. uczniowie klasy II c
bardzo intensywnie przygotowywali się do międzygalaktycznej podróży z
Grosikiem, w którą wyruszą już na początku stycznia!
Podczas spotkania, m.in. odczytali i omówili list od Grosika - przewodnika
międzygalaktycznej podróży. Ustalili nazwę środka transportu dzięki któremu będą
pokonywali tę niezwykłą 10-miesięczną podróż. Przedstawili środkami plastycznymi
postać Grosika. Otrzymali swój własny portfelik w kształcie karty płatniczej! Na
zakończenie spotkania wysłuchali piosenkę „Od grosika do złotówki".
/Dorota Drążek/